NPL2015

Werken bij de Nationale Postcode Loterij

Een bijdrage leveren aan een betere wereld, het beste uit jezelf halen, plezier hebben in je werk. Dat is werken bij de Postcode Loterij. Denk je erover om te solliciteren? Dan wil je vast iets weten over onze achtergrond en bedrijfsgeschiedenis.
De Nationale Postcode Loterij is de grootste Goede Doelen Loterij van Nederland. Maar liefst 2,5 miljoen deelnemers spelen elke maand mee. Zij maken kans op Postcode Kanjers, Straatprijzen en honderden andere mooie prijzen. Met de opbrengst van de loterij ondersteunen we negentig goede doelen die werken aan een groene en rechtvaardige wereld. Inmiddels maken ook de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij deel uit van de organisatie van de Postcode Loterij.

Ons verhaal begint in 1989

Het is 1989 als media- en marketingorganisatie Novamedia het verzoek krijgt om een actie te bedenken om geld in te zamelen voor vluchtelingen in Nederland. Het idee wordt een Kinderkerstloop. Om deze actie tot een succes te maken, koppelt Novamedia er een loterij aan. Op 20 december 1989 gaan meer dan 100.000 leerlingen van basisscholen langs de huizen met machtigingskaarten van tien gulden voor Postcodeloten. Een live televisieprogramma en advertenties in radio- en televisiebladen ondersteunen de actie. In totaal halen de kinderen 300.000 machtigingen op. De opbrengst van deze eerste trekking gaat naar de Stichting VluchtelingenWerk. Het is het begin van de Nationale Postcode Loterij.

Waar staan we nu?

Inmiddels zijn we 25 jaar verder. De Nationale Postcode Loterij is uitgegroeid tot een begrip. Ambassadeurs zoals Caroline Tensen, Quinty Trustfull, Gaston Starreveld, Winston Gerschtanowitz en Martijn Krabbé geven de loterij extra uitstraling en creëren aandacht voor goede doelen. Onze programma's Postcode Loterij Eén Tegen 100, Koffietijd en Postcode Loterij Miljoenenjacht bereiken wekelijks miljoenen tv-kijkers.

U een kans, zij een kans

De Nationale Postcode Loterij doneerde sinds 1989 al 4,7 miljard euro aan meer dan 100 goede doelen. Het gaat om goede doelen organisaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, natuur en milieu, mensenrechten en sociale cohesie. Maar niet alleen de goede doelen zijn winnaars. Jaarlijks vallen vele duizenden straten en deelnemers in de prijzen. Variërend van een VIP-arrangement naar een musical, een heerlijk ijsje van Ben & Jerry’s, de straatprijs van €12.500,- tot het winnen van de speciale loterijfiets. Ook zijn er prijzen waarbij niet alleen de straat, maar zelfs de hele wijk meedeelt in het te winnen bedrag. Met als jaarlijks hoogtepunt de Postcode Kanjeruitreiking op 1 januari.