Interview Arjan Beerman

“Mijn grootste uitdaging? De maatschappelijke kant vertellen achter de Goede Doelen Loterijen. Arjan Beerman (35) werkt sinds 3 jaar als Communicatieadviseur bij de Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij). “Vaak gaat het over het winnen van geld, maar er speelt zoveel meer!”

Arjan Beerman - Communicatieadviseur

Veelzijdig. Verrassend. Nodig zijn.


Veelzijdig. Verrassend. Nodig zijn. Zo omschrijft Arjan in een paar woorden zijn werk bij de Loterijen. Arjan: “De Loterij is een bijzondere organisatie, waar we ontzettend veel goeds doen. In Nederland speelt een op drie huishoudens mee. Ongelooflijk hoe groot de bekendheid van de Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij is, en hoe positiever die is des te beter natuurlijk. Dat doe ik samen met mijn communicatiecollega’s, waaronder twee collega-adviseurs. Iedere adviseur heeft een Loterij onder z’n hoede en elk jaar rouleert dat. Inmiddels heb ik alle drie de Loterijen voorbij zien komen.”

Grote zichtbaarheid

Leuk die grote bekendheid, maar tegelijkertijd ervaart Arjan ook dat heel Nederland een mening over je heeft. “Voor een middelgrote organisatie zijn we enorm zichtbaar. Dat vind ik best indrukwekkend. Er hoeft maar iets te gebeuren en mensen vinden er meteen wat van. En niet altijd op een positieve manier. Als adviseur en woordvoerder weeg je dan je woorden zo zorgvuldig mogelijk. Elk woord en elke actie kan consequenties hebben.”

Fietsprijs

Een klein voorbeeld. Bij de Postcode Loterij fietsprijs winnen alle deelnemers in een postcode een fiets. Onlangs viel deze prijs op een flat in Tilburg, 77 deelnemers vielen in de prijzen. “De perceptie was dat we hier een vrachtwagen vol fietsen voor de flat zouden neerzetten en de media dook er bovenop. Naast dat we dit verkeerde beeld hebben kunnen rechtzetten, gaf al deze media-aandacht ons ook een geweldig platform waarop we konden vertellen dat winnaars hun prijs kunnen afhalen bij een lokale ondernemer in de buurt. Als Loterij proberen we de lokale middenstand zoveel mogelijk bij de uitreiking van prijzen te betrekken en hen zo te ondersteunen. Dat weten mensen vaak niet, maar is wel onderdeel van het grotere verhaal.”

Winnaarsverhalen

“Natuurlijk zijn we een fondsenwerver voor goede doelen en is het soms lastig om credits te krijgen voor al het goeds dat wordt gedaan met de opbrengst van de lotverkoop. Vaak gaat het alleen maar over de maandelijkse prijzenpot en de grote PostcodeKanjer. Mijn uitdaging is dan ook om naast het vertellen van mooie winnaarsverhalen ook de maatschappelijke kant achter en van de Loterij te belichten. Onze maatschappelijk meerwaarde is ontzettend groot.”

Winnaarsverhalen zijn er in ieder geval genoeg. Zoals afgelopen winter, toen in het kleine Friese dorpje Eastermar de PostcodeKanjer viel. Twee deelnemers waren in één klap multimiljonair. “Als Communicatieadviseur ben je altijd aanwezig bij de uitreiking van grote prijzen. Dat levert natuurlijk nogal wat pers en publiciteit op. Wij regelen dan onder andere alle pr en persverzoeken en zorgen ervoor dat er mooie verhalen in de media verschijnen, maar uiteraard in nauw overleg met de winnaars.”

Postcode Lottery Green Challenge

“Ik ben trots op mijn bijdrage aan de Postcode Lottery Green Challenge. Rondom deze internationale duurzaamheidscompetitie, verzorg ik de communicatie. Deze wedstrijd beloont jaarlijks het meest innovatieve en duurzame idee dat leidt tot het verminderen van CO2-uitstoot. Dit jaar groeide het aantal inschrijvingen met 65% naar een recordaantal van 845! Deze groei zit ‘m voornamelijk in de inzendingen uit Afrika en Zuid-Amerika. Wereldwijd wordt de competitie steeds meer omarmd. Trots om daar onderdeel van te zijn!”

(september 2018)

Klik hier voor de vacature van Communicatieadviseur.