Dean Refos

‘De creatieve formule staat hier altijd op ‘aan’’
Verrassend gevarieerd. Zo omschrijft Dean Refos (34) zijn functie als webdesigner bij het Concept Center van de Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en VriendenLoterij. “Ik wist eigenlijk niks van goede doelen. Maar toen ik hier twee jaar geleden terecht kwam, was er meteen die klik.’
Het Concept Center is het creatieve brein van de drie loterijen samen. Door de constante stroom aan communicatie richting de verschillende doelgroepen heeft het veel voordelen te werken met een eigen creatieve afdeling. Concept Center weet wat er speelt en ze hebben de ervaring met het inzetten van creativiteit om loten te verkopen. Mobiele sites, e-mails, brieven, abri’s, radio- en tv-commercials; de hele marketingmix komt hier voorbij.

Mooie switch

“Dat maakt het dus zo verrassend veelzijdig”, aldus Dean. “Toen ik hier in 2016 begon had ik geen idee dat de loterijen de helft van al hun inkomsten afdragen aan het goede doel. Dat verraste me. Hiervoor deed ik alleen commercieel werk. Maar deze switch vind ik echt van toegevoegde waarde. Natuurlijk draait het hier ook gewoon om zoveel mogelijk loten verkopen, maar dat dan de helft daarvan naar zoveel prachtige goede doelen gaat is absoluut een meerwaarde. Dat voelt goed!”

Animaties

Hoewel op het Concept Center de hele marketingmix voorbijkomt, houdt Dean zich vooral bezig met animaties. “Het meest uitdagende voor mij is alles wat in print is opgemaakt om te zetten naar bewegend beeld. En ik wil ervoor zorgen dat mensen niet immuun worden voor wat je hen voorschotelt. Daarom is vernieuwend bezig zijn een absolute must. Maar dat zit wel goed op deze afdeling. We zijn hier met een man of vijfentwintig en bij ons staat de creatieve formule altijd op ‘aan’!”

Nek uitsteken

“Je kunt je werk zo leuk maken als je zelf wilt. Dat is een belangrijke les die ik hier de afgelopen jaren heb geleerd. Óf je blijft hangen in het werk wat je altijd doet, óf je steekt je nek uit. Dat laatste kan prima binnen de Loterij. Daar is alle ruimte voor. Ik ben hier binnengekomen als webdesigner. Maar sinds mijn komst probeer ik bij elk project beweging te introduceren. En met succes! Nu - twee jaar - later staat animatie door mij hier echt op de kaart. Daar ben ik best trots op.”

Meet & greet met de MD’s

“Toen ik hier begon had ik samen met een paar andere collega’s een meeting met de Managing Directors. Elke nieuwe collega wordt uitgenodigd voor een meet & greet. Best nice toch. Dat maakt het persoonlijk. Mensen werken hier vaak ook al jaren. Je past hier of je past hier niet. Persoonlijke ontwikkeling, (turbo)trainingen, inspiratiesessies, lunchlezingen; het wordt allemaal aangeboden. Dat vind ik zo leuk aan dit bedrijf. Er wordt veel voor het personeel gedaan. Ook binnen ons eigen team hebben we uitjes, vrijdagmiddagborrels en zelfs een buiten-de-deur-eet-dag. Hier in de buurt van de Van Eeghenstraat hebben we zo onze favoriete spots. Leuk om die straks ook weer te ontdekken als we met z’n allen in ons nieuwe kantoor bij de Zuidas zitten!”