Irene Hogema - Senior Marketeer

‘Heerlijk die dynamiek en snelheid'
Drie jaar geleden kwam Irene Hogema de BankGiro Loterij binnen voor een freelance opdracht. Het klikte tussen beiden en ze bleef er werken als marketeer. Sinds kort is zij senior marketeer. 'Ik voel me hier thuis. Heerlijk die dynamiek en snelheid.'

Alle drie de loterijen - BankGiro Loterij, Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij – hebben hun eigen marketingafdeling. Irene werkt voor de BankGiro Loterij. 

“Erg leuk om voor een bedrijf te werken dat zo zichtbaar is. Onze missie is om zoveel mogelijk geld op te halen voor onze culturele partners en dat doen we door het verkopen van loten. De combinatie tussen het commerciële en maatschappelijke maakt voor mij het werken bij de BankGiro Loterij erg waardevol. Zo konden we vorig jaar ruim 74 miljoen euro bijdragen aan cultuur in Nederland!”

Werkzaamheden

Irene haar gemiddelde dag begint met het bekijken van de resultaten van de lopende campagnes. “Hoeveel loten hebben we verkocht? Waar staan we ten opzichte van het target? Kunnen we nog optimaliseren of bijsturen? Daarna is er ruimte voor nieuwe campagnes. Dan maak ik bijvoorbeeld een briefing voor ons interne ontwerpbureau, review ik uitingen van een ander project of bespreek ik met afdeling Dataservice de wensen voor de website die gebouwd moet worden. Tussendoor is er ruimte voor brainstorms, in meetings, bij het koffiezetapparaat of tijdens een borrel.”

Zichtbaarheid

Om loten te verkopen bedenkt de Marketingafdeling verschillende campagnes. “We hebben dan veel contact met de andere afdelingen, houden de deadlines in de gaten en meten uiteraard de resultaten. Dat is best een uitdaging”, verzekert Irene. “Wat wordt deze keer de campagne-insteek? Welke middelen gaan we combineren? Natuurlijk willen we in zoveel mogelijk kanalen aanwezig zijn: DM, televisie, banners; bij ons draait het echt om zichtbaarheid. En hoe meer geld we ophalen hoe meer we kunnen schenken aan onze culturele partners. Daar doen we het voor.”

Gouden Ei

“Qua campagnes ben ik het meest trots op de Gouden Ei-campagne. Dit was mijn eerste campagne toen ik hier kwam werken en het was destijds een nieuw campagneconcept. Het was een strakke planning en het leek in eerste instantie onmogelijk om de mailing nog met Pasen te laten bezorgen. Uiteindelijk is dat toch gelukt. En niet voor niks want de campagne ging door het dak. Dat geeft zo’n enorme kick en voldoening!”

78 culturele partners

“Alles wat we in ons land bedenken, maken en organiseren is cultuur. Wat ons inspireert en iets leert. En daar moet iedereen van kunnen genieten. Daarom gaat de helft van ieder BankGiro Loterij-lot naar cultuur”, vertelt Irene. Het afgelopen jaar werkte de Loterij samen met 78 culturele partners. Van Het Rijksmuseum tot het Spoorwegmuseum en van Maritiem Museum Rotterdam tot het Fries Museum.

VIP-KAART

Irene: ”De mensen die meespelen in onze Loterij willen we hier natuurlijk graag van mee laten genieten. Daarom krijgen zij van ons een VIP-KAART waarmee ze gratis naar meer dan 50 musea kunnen en korting krijgen op bijvoorbeeld voorstellingen en het bezoeken van dierentuinen en de bioscoop. Daarnaast maken de deelnemers natuurlijk iedere maand kans op prijzen.”