Maurits van den Brand

‘Meer dan opdreunen van cijfers’
Altijd op zoek naar kansen en nog betere resultaten. Op de afdeling Bestanden & Intelligence (B&I) van de Goede Doelen Loterijen ligt de lat hoog. Dankbaar werk volgens online data analist Maurits van den Brand (26). “Collega’s hebben je nodig, je voegt echt iets toe.”
De afdeling B&I ondersteunt en adviseert de marketingafdelingen van de Nationale Postcode Loterij, de VriendenLoterij én de BankGiro Loterij. Maurits: “Tussen IT en Marketing is echt een nauwe samenwerking. Voordat er een nieuwe campagne van start gaat, voorzien wij de marketingcollega’s van input als cijfers, analyses en inzichten. Wil een campagne slagen, dan moet je heel goed weten wie je wilt bereiken, hoe je dat doet en lering trekking uit het verleden. Toch draait het hier niet alleen om de cijfertjes. Wij kijken naar patronen en trends, waarbij de context altijd erg belangrijk is.”

Duidelijke mening

Ruim twee jaar werkt Maurits nu bij de Goede Doelen Loterijen. “Ik heb het naar m’n zin. Er zijn hier zoveel ontwikkelingen en continu is er een drang en focus om dingen beter te doen. De mix van commercie en goede doelen vind ik erg interessant. Privé merk ik wel dat iedereen een duidelijke mening heeft over dit bedrijf. Positief of negatief, een middenweg is er niet. Soms moet ik me op een verjaardag verdedigen, omdat onze drie loterijen een groot gedeelte van hun omzet weggeven en dit geld dus niet in de prijzenpot beland. De helft van de omzet, om precies te zijn. Maar dat betekent ook dat er het afgelopen jaar meer dan 350 miljoen euro naar 200 goede doelen is gegaan. Hoe kun je daar nu niet trots op zijn? Hiermee kan in de wereld zoveel goeds worden gedaan.”

Geen aannames

Het online landschap waarin Maurits werkt is nogal enerverend. Continu heeft hij te maken met veranderingen en innovaties. “De les die ik in mijn werk wel heb geleerd, is dat je niet kunt koersen op aannames. De aanpak waarmee een campagne vorig jaar goed scoorde, kan dit jaar alweer achterhaald zijn. Continu houden we bij hoe onze doelgroep met (online) media omgaat. We blijven leren en ontdekken. Dat cijfers en analyses soms iets anders zeggen dan een aanname of gevoel, zorgt wel eens voor spanningen hier intern. Maar met de juiste onderbouwing en argumentatie komt dat altijd weer goed!”

Nauwe samenwerking met Marketing

“Als online data analist ben je continu aan het analyseren, optimaliseren en verbeteren. Draaien campagnes goed? Loopt de website naar behoren? Wat doen bezoekers precies op de site(s) en waar haken ze af? Tijdens lopende campagnes wordt er tussentijds veel geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Dat is het mooie van dit werk. Wat ik ook erg waardeer is dat collega’s onze expertise als waardevol en gewenst ervaren. Marketingcollega’s hebben je nodig en staan altijd open voor verandering en verbetering. Dat maakt onze samenwerking zo interessant!”