Interview Nicole Willemse

Nicole Willemse - B&I

‘Commercieel met een mooie missie!'
Alweer zo'n 6 jaar werkt Nicole Willemse (34) fulltime bij de Nationale Postcode Loterij. Wat in 2009 begon als een baantje naast haar studie, groeide uit tot haar huidige functie van Data en Proces Specialist op de afdeling Bestanden & Intelligence. ‘Het samen-gevoel dat hier heerst is heel bijzonder.'

Voor Nicole Willemse was de Nationale Postcode Loterij haar eerste stabiele factor in Nederland. “Voor m’n studie vertrok ik in m’n eentje van Curaçao naar Nederland. Dat was best wennen in het begin en ook wel eens eenzaam. Om wat geld bij te verdienen kwam ik als telefoniste bij de Loterij terecht, een super flexibele studentenbaan. Wat een warm bad was dat. Ik voelde me er gelijk thuis!”

Het klopt gewoon

“Eigenlijk wist ik niet veel van de Nationale Postcode Loterij, maar zag als snel dat dit een bedrijf is met een mooie missie. Ook al is het tegelijkertijd super commercieel. Het klopt gewoon. Samen met alle collega’s werken we hard om zoveel mogelijk geld binnen te halen voor goede doelen. Dat voelt ontzettend goed. Zo goed dat ik na m’n studie ben gebleven. Eerst als listmanager, waarbij ik ervoor moest zorgen dat de marketeers de juiste lijsten hadden om mensen te bellen om loten te verkopen. Na verschillende functies werk ik nu als Data en Proces Specialist, waarbij ik verschillende databronnen en kanalen aan elkaar probeer te koppelen. Dat doe ik zowel voor de Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij als de BankGiro Loterij.”

Betere conversie

“Wat ik leuk vind aan mijn werk, is dat ik lekker praktisch bezig ben en dat er altijd een missie achter zit. Zo werk ik momenteel aan een programma waarbij we kijken naar de afhakers in de sales-flow. Denk daarbij aan mensen die op de website zijn geweest, maar geen lot hebben gekocht. We volgen ze dan op met een e-mail met concrete informatie. Het positieve is dat het werkt! De conversie van deze mail is 3,5 keer zo groot. We gaan dit dus verder uitzoeken voor alle drie de loterijen en lopende campagnes, daar valt zeker winst te behalen.”    

“Een ander leuk aspect is de informele bedrijfscultuur. Je loopt hier heel gemakkelijk bij elkaar naar binnen. Dat maakt het delen van updates een stuk makkelijker. Helemaal nu we met z’n allen in één pand zitten op de zuid-as in Amsterdam. Ik werk zelf vanuit een multidisciplinair team. Fijn dat ik nu met de marketeer, analist, coördinator, scrummaster en IT-specialist onder een dak zit. De goede doelen delen hier trouwens ook zelf hun kennis tijdens zogenaamde lunchlezingen. Eens in de twee weken vertelt een bedrijf wat ze doen met onze geldelijke steun. Dat verruimt je blik en je leert er veel van. Goed voor de algemene ontwikkeling dus!”

Groots durven dromen

“Bij de loterijen wordt altijd gedacht in mogelijkheden, zowel bij campagnes om loten te verkopen als bij het steunen van goede doelen en bijzondere projecten. Hier durven ze groots te dromen. Erg inspirerend vind ik dat. Ideeën - hoe gek ook - zijn hier altijd welkom en waar mogelijk worden ze ook opgepakt. Door al die initiatieven is het wel van belang om keuzes te maken en te focussen op prioriteiten in je werk. Wat ik daarbij zeker heb geleerd, is om na te gaan wat nu precies de vraag-achter-de-vraag is. Doorvragen bij collega’s en de zaken scherp krijgen zorgt vaak voor een veel betere oplossing van de wensen. Een pure win-winsituatie!”