Bij de Loterij denken we graag in oplossingen

Bijna vijf jaar werkt Sandra Glorie (44) op de afdeling Financiën van de Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij). Dé plek waar het geld binnenkomt en uitgekeerd wordt aan winnaars en goede doelen. Als Financial Controller weet ze alles van budgetteringen, management rapportages en de jaarrekening.

Sandra Glorie - Financial Controller

'Toen ik in 2013 bij de Loterij begon, was ik al erg enthousiast over de organisatie. In mijn vorige baan werkte ik namelijk als controller bij een stichting die jaarlijks een bijdrage van de Postcode Loterij kreeg. Daar konden we toen mooie projecten mee financieren. Inmiddels werk ik hier al bijna vijf jaar en ik ben nog minstens zo enthousiast.'.

3 Loterijen

Ons team bestaat uit 14 personen, waaronder drie financial controllers. “Als financial controller ben ik onder meer verantwoordelijk voor het begrotingsproces, budgetbeheer en financiële rapportages zoals de jaarrekening. In 2017 hadden we bijna 1 miljard euro aan omzet. Daarvan gaat de helft naar het goede doel! Het leuke van onze afdeling is dat we voor alle drie de loterijen werken. Hierdoor hebben we contact met collega’s van alle afdelingen. Dat maakt het werk heel divers. Mijn uitdaging als controller is om van relevante onderwerpen op de hoogte te zijn. Niet iedereen binnen de organisatie staat daar altijd bij stil. Maar uiteindelijk maken financiën en fiscale aspecten deel uit van bijna ieder project.”

Afwisseling

Sandra is dagelijks bezig met cijfers. Is dat niet saai? “Nee zeker niet. We zijn niet de hele dag alleen maar met cijfers bezig. We hebben juist veel met mensen te maken. Dagelijks krijgen we veel financiële vragen van collega’s. De lijnen zijn kort en we schakelen snel. Dat maakt het zo leuk en dynamisch. Alles in deze organisatie gaat snel en zeker ook de besluitvorming. Als er nieuwe ideeën zijn – en die zijn er vaak – doet iedereen er alles aan om ze tot een succes te maken. Daarnaast hebben we mooie projecten om financieel te monitoren. Zoals nu de bouw van ons duurzame pand aan de Beethovenstraat in Amsterdam. Hoewel geen dag hetzelfde is, is een deel van de werkzaamheden zoals de maandelijkse managementrapportages wel te plannen. Verder is het gedurende de dag schakelen tussen urgente en minder urgente zaken, naderende deadlines, managementverzoeken en vragen van collega’s.”

Gunnen

Het valt me op in dit bedrijf dat iedereen van aanpakken weet, gemotiveerd is en elkaar iets gunt. In ons team is dat niet anders, daar ben ik trots op. Zit de een tot over z’n oren in het werk, dan is er altijd wel een collega die bijspringt. En hebben we als team een grote klus geklaard, zoals de jaarrekening, dan vieren we dat ook zeker samen. De les die ik de afgelopen vijf jaar hier heb geleerd is dat als de wil er is, er ook een heleboel mogelijk is. Bij de Loterij denken we graag in oplossingen. Dat maakt het een heel mooi bedrijf om voor te werken.”